Utökad inventering av barnlitteratur

personer vid ett bord som tittar i barnböcker
Carola går igenom några av alla böcker hon läst på ett projektmöte

Här på bloggen finns ett tidigare inlägg om projektets första inventering av barnlitteratur. Nu har arbetet följts upp av Carola Tenor, som hittat fler böcker som tar upp ”det outsagda” och känslor som kan kännas igen från projektets intervjuer.

Genomgången har varit tvärvetenskapligt bred och inte begränsats till specifika böcker om funktionsnedsättning (som ibland finns på särskilda hyllor och inte sällan har en undervisande ton).

Carola – som har en fil kand i barnkultur och en i genusvetenskap – har undersökt vems perspektiv som framträder och letar efter normkritik – att det inte bara är det ”avvikande” som synliggörs utan även det vanliga och ”normala”.

Carola lyfter särskilt fördelarna med bilderböcker, som når även dem som inte läser text. Bilder och illustrationer har förmåga att beskriva abstrakta fenomen på ett konkret och begripligt sätt.

I böckerna beskrivs många ”kompetenta” barn som klarar att hantera situationer och känslor. Barnperspektiv kan det också vara när sinnesstämningen växlar snabbt, precis som det gör för barn.

Roller och maktförhållanden mellan barn och vuxna varierar. Det finns vuxna som ser barns beteenden utan att skuldbelägga, men också många frånvarande vuxna som inte stöttar och finns med när problemen ska lösas.

Skam och skuld är vanliga teman, liksom känslor som är svåra att uttrycka och förstå för omgivningen. Ilska beskrivs ofta – även flickors vilket bryter tidigare normer. För glädje finns däremot inte så mycket normbrytande uttryck, till exempel ett gapskratt på fel ställe.

Humor kontrasterar mot det tunga och avdramatiserar svåra känslor. Men humor kan bli problematiskt när vuxnas beteende beskrivs som obegripligt eller när rollerna byter plats rakt av så att den vuxna kapitulerar och barnet får bära allt ansvar.

Många barnböcker utspelar sig hemma hos vita heterosexuella sammanboende medelklassfamiljer utan funktionsvarianter. Det saknas representanter för andra människor och miljöer som bara får finnas med, utan att det görs någon poäng av det.

Mångfalden har visserligen ökat i barnböckerna, men fortfarande finns mycket kvar att önska. Det är vissa författare och förlag som medvetet försöker inkludera flera perspektiv.

Bokförteckningen ska bearbetas ytterligare innan den publiceras. Vi hoppas att den ska kunna öppna för samtal och ge redskap för att ”få fatt på” de teman som redan processas i projektet.

Men kanske kan studenter redan nu hitta uppsatsämnen här – och vem vet om inte någon barnboksförfattare eller illustratör kan få nya uppslag… Har du tips på fler intressanta böcker eller har idéer till hur vi ska gå vidare får du gärna posta en kommentar.

böcker på ett bord
Några av alla böcker som Carola hittat i sin sökning

2 thoughts on “Utökad inventering av barnlitteratur”

  1. Åh vad roligt! Jag skrev mitt gymnasiearbete om hur funktionsvarianter skildras i barnlitteraturen! Skrev dels om på vilka olika sätt det skildras (läroböcker/naturligt osv). Tog med alla böcker jag fick tag på där det förekommer fysiska funktionsnedsättningar, visade sig vara väldigt få tyvärr. Delar gärna med mig av det om det finns intresse. Maila freja.anckers@gmail.com så kan jag skicka det 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s