Bilderböcker ingång till samtal

Bilderböcker vara en ingång till att börja prata om tankar och känslor som man inte brukar sätta ord på. Bilderböcker med barnperspektiv löser inte problem, de berättar inifrån om en känsla barnet har.

Porträttbild
Carola Tenor har valt böcker till projektets nya webbplats.

Ett urval av bilderböcker kommer att ligga på projektets nya webbplats som lanseras senare i år. Carola Tenor, som jobbat i projektet och är barnkultur- och genusvetare, har gjort urvalet. Böckerna har koppling till tre av våra teman: att vara till besvär, att ta ansvar och döden. Här berättar hon hur hon har tänkt.

– Jag har letat efter böcker som handlar om hur barn känner sig i en viss situation. Böcker som har ett inifrånperspektiv och där man möter barnet i sin känsla, säger hon.

Carola Tenor har valt ut 15 böcker, fem stycken på varje tema. Tanken är att bilderböckerna ska komplettera filmer och berättelser som kommer att ligga på webbplatsen. Bilderböckerna blir ytterligare en väg till att prata om tankar och känslor.

– Man kan använda ett uppslag eller en bild som inspiration i ett samtal, för att skapa igenkänning om något man ska prata om. Det kan vara ett sätt att nå svåra och komplexa frågor som är svåra att sätta ord på för att det ligger för nära en själv, säger hon.

– Det är roligt med bilderböcker, alla brukar ha något att säga om dem.

Hitta känslor i text och bild

Carola Tenor har valt ut ett eller flera uppslag i varje bok där man i text och bild – i en scen eller dialog – kan hitta känslor att prata om. Uppslagen är tänkta att ligga på webbplatsen.

Böckerna kan också användas i sin helhet – men då kanske innebörden blir en annan, menar Carola Tenor. Hon poängterar att böckerna inte är tänkta som en lista för den som vill veta mer om hur barn med funktionsnedsättning tänker.

Hon har haft tre kriterier som styrt urvalet: böcker med konstnärlig kvalitet, där bild och text fungerar både tillsammans och var för sig, böcker med barnperspektiv, där man möter barnet i sin känsla, och böcker med medvetenhet kring stereotyper.

– I böcker som lyckas bra med barnperspektiv letar inte lösningar på ett problem eller fastnar i långa förklaringar. Här finns ofta snabba vändningar i handlingen. Tvära kast där barnet ena stunden funderar på döden för att nästa fråga om det snart är mat.

– Många böcker har goda avsikter men kan bli en klapp på huvudet. Om budskapet är att vi tycker om barnet som det är, fast barnet har en funktionsnedsättning, så bakar man in att barnet är annorlunda istället för att läsaren får möta barnet i sin känsla.

Utmaning för författare

Karaktärer med tydlig funktionsnedsättning saknas i de flesta av böckerna i urvalet. Carola Tenor hade gärna velat presenterna fler böcker där barnen har funktionsnedsättning, olika hudfärg, lever i olika familjebildningar eller utmanar normer om könsroller.

Carola Tenor hon tycker att hennes litteraturstudie utmanar barnboksförfattare på flera sätt:

– Det saknas böcker som inte i första hand är pedagogiska utan som är busiga och berättande. Böcker som tar upp frågorna med en litterär kvalitet utan att ha ett tydligt syfte och där barn med olika funktionsnedsättningar och hudfärg finns representerade.

Blir böcker inom just funktionshinderområdet extra pedagogiska?

– Ja, jag tror det. I barnböckerna är det ofta någon annan som berättar om verkligheten. Det blir inte samma sak som att utgå från barnet, ett inifrånperspektiv. För barnen själva är det inte ett problem eller något som ska lösas.

Hon tipsar om böckerna på bibliotekens Äppelhyllor för den som vill läsa skildringar av barn med funktionsnedsättning.

Erika Wermeling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s